Més enllà de les diferències superficials,
la lectura ha guanyat dificultat:
és més fàcil accedir a la informació,
però és més difícil saber-li donar significat
Daniel Cassany
El web 2.0 ens dóna eines, instruments i interlacions personals que són un punt de trobada de les competències comunicatives, metodològiques, personals i de conviure i habitar el món, els quatre eixos de les competències bàsiques del postres sistema educatiu.
escriure, llegir, aprendre, comprendre en digital
El web 2.0 ens forneix, també, l’habilitat fonamental per assolir:
● la integració de coneixements
● la funcionalitat dels aprenentatges
● l’autonomia personal en aquest procés
a partir d’una actitud crítica i reflexiva a l’hora d’informar-se, aprendre i comunicar-se. Dotar de significat tota la información, saber destriar-la. Saber llegir (en) la web 2.0. Assolir la competència digital. Fer que els nostres alumnes estableixin tres pràctiques de lectura:
● llegir per plaer: el gust per la lectura
(i la xarxa ho ha enriquit: és lúdica i aporta més complements)
● llegir per aprendre: la formació lectora
(ofereix més mitjans i més formats, més possibilitats)
● llegir per socialitzar: la novetat més evident de la web 2.0
(impulsa la sincronia i la diacronia, la lectura compartida…)
la competència digital
no és només tecnològica,
també és comunicativa i social
és el que ens ha de permetre construir el PLE (Personal Learning Environment) dels nostres alumnes.
L’entorn personal d’aprenentatge: les eines, els continguts -i també les persones- que configuren la seva xarxa social –que ha d’esdevenir, també, educativa.
I, en aquest context, hem de dotar-los dels instruments i les capacitats per a garantir l’aprofitament de la lectura digital: des dels criteris de cerca fins a la fiabilitat de la informació. Des de l’ús de l’hipertext fins al gaudi de la interactivitat.
1a fase (web 1.0):
acumulació i difusió de la informació
2a fase (web 2.0):
hipertext i plataformes del coneixement:
interactivitat 2.0:
principi bàsic per accedir a la informació
(i (re)produir-la)
El text digital és → multimodal
és a dir → verbal / iconogràfic / audiovisual / hipertextual / interactiu…
perquè
– el text imprès és fix i finit
– el digital és il·limitat.
Llegir en línia és més difícil que llegir en suport imprès: la xarxa facilita accedir a moltes dades de manera immediata però en complica la integració i la comprensió global. Per això, el lector ha de dominar les competències en informació:
● comprendre i saber utilitzar la informació per a la seva vida
● saber buscar-la, trobar-la i valorar-la, de manera autònoma i dinàmica
i adoptar estratègies específiques per a la comprensió lectora digital
El text digital, així, és un hipertext → les eines i característiques de navegació que condueixen a una lectura no seqüencial. Per això, els lectors digitals han de ser competents en l’ús de les eines i les característiques de la navegació.
El mestre/professor és clau en aquest procés, n’és el conductor, l’acompanyant: ha d’evitar la sobrecàrrega cognitiva de l’alumne, ajudar-lo a no naufragar enmig d’una gran quantitat d’informació que no pot processar.
Cal formar
els nous ciutadans de l’era digital
per a ser crítics,
més que mai
Javier Celaya
Aquest post és una síntesi de la presentació
També s’hi relaciona aquesta
Desembre 3rd, 2012 → 12:55
[…] … instruments i interlacions personals que són un punt de trobada de les competències comunicatives, metodològiques, personals i de conviure i habitar el món, els quatre eixos de les competències bàsiques del postres … […]
gener 23rd, 2013 → 18:32
[…] El web 2.0 ens dóna eines, instruments i interlacions personals que són un punt de trobada de les competències comunicatives, metodològiques, personals i de conviure i habitar el món, els quatre eixos de les competències … […]
Desembre 29th, 2013 → 20:12
[…] … instruments i interlacions personals que són un punt de trobada de les competències comunicatives, metodològiques, personals i de conviure i habitar el món, els quatre eixos de les competències bàsiques del postres … […]
Octubre 17th, 2015 → 17:32
[…] Dotar de significat tota la información, saber destriar-la. Saber llegir (en) la web 2.0. Assolir la competència digital. Fer que els nostres alumnes estableixin tres pràctiques de lectura: ○ llegir per plaer: el gust per la lectura. […]